dimarts, 17 d’abril del 2012


Hola de nou!

La realització del treball corresponent a la PAC 1 m'ha suposat un canvi conceptual i un aprofundiment envers als continguts de l'assignatura. Han canviat idees (per exemple creia que la tecnologia era neutral a nivell d'ideologia) i ara el coneixements que en tinc em semblen més fonamentats. Penso que partia d'uns visió més de tipus sociodeterminista ja que, per exemple, el progrés em semblava molt determinat en funció dels interessos econòmics i socials. Ara, a partir de les diferents lectures, i seguint la perspectiva del teixit sense costures de l'article de Tirado, penso que tot va lligat.

Us poso a continuació les preguntes de l'avaluació inicial després del canvi conceptual:

1.      Situa’t de 0 a 10 (0 gens d’acord 10 molt d’acord)

TE2) L’objecte principal de la Tecnologia Educativa és oferir un bon ventall de tècniques per als docents: ____7__   La puntuació que donaria ara seria de 5, en tant que l’objecte de la tecnologia educativa és molt més ampli. Ara sé que el camp bàsic d’acció de la  TE és el disseny, l’anàlisi, l’aplicació i l’avaluació de situacions mediades d’aprenentatge referits bàsicament als processos.
CC2) Aprenc tant dels companys com dels materials i consultors: ___10__Continuo pensant el  mateix.
TC1) Els professionals de l’educació han de ser competents en les tècniques que asseguren la correcta transmissió del coneixement : ______9__ En aquest cas canviaria la valoració a 5 ja que el que es pretén és la construcció significativa dels aprenentatges més que la transmissió dels coneixements.
DT2) La tecnologia es basa en la ciència per la qual cosa és neutral en relació a prejudicis, valors i actituds: __10___ Aquesta pregunta és la de major canvi conceptual  ja partia d'un mite teconològic. Ara entenc que les tecnologies exigeixen la vigència de determinats valors en la societat perquè puguin desenvolupar-se i impulsar-se, a més, el mateix procés d’innovació tecnològica condueix a que es desenvolupin i potenciïn determinats valors sobre d’altres, valors que impulsaran el desenvolupament de tecnologies específiques. També que les tecnologies es desenvolupen dins un context sociohistòric, polític i cultural concret. De fet aquest ha sigut una de les sorpreses conceptuals més grans per a mi en aquesta PAC, ja que per a mi era un mite molt assimilat.
CC1) Les aules de la UOC són una comunitat d’aprenentatge: __10___No hi ha canvi.
DU2) Els debats virtuals suposen perdre força hores amb poc benefici personal: __5___Baixo la puntuació a 3.
TE1) La Tecnologia Educativa per a psicopedagogs consisteix en assegurar un bon domini de les TIC: ___7____Baixo la puntuació perquè com he repetit reiteradament la TE té més contingut.
DU1) Els debats a la UOC poden millorar moltíssim: ___4___No hi ha canvi.
TC2) Les TIC són necessàries per transmetre els continguts als alumnes: _____8___Potser baixaria la puntuació un punt, a 7, ja que si són necessàries però no imprescindibles.
DT1) El canvi tecnològic determina el canvi social: ___7_____En aquesta pregunta ara posaria un 5 seguint la perspectiva del teixit sense costures.

 Com ho veieu?

Mercè


6 comentaris:

  1. Bones,
    Primer de tot m'agradaria felicitar-te pel teu blog, a veure si entre tots acabem dominant una mica més aquest món de les noves tecnologies.
    En segon lloc, m'agradaria preguntar-te si realment creus que les TIC són necessàries per transmetre continguts, ja que he observat que en l'avaluació inicial vas puntuar la qüestió amb un 8 i al realitzar tot el treball ho puntues amb un 7. A que es deu aquest canvi de puntuació?

    ResponElimina
  2. Hola Montse!

    Abans que res, moltes gràcies pel teu comentari.
    En resposta a la teva pregunta, la veritat és que, considero les TIC una eina que poc a poc s'anirà fent imprescindible per a transmetre el coneixement que està canviant el món de l'educació i el rol tant de l'alumnat com del professorat. La no adaptació del sistema al canvi penso que condueix a la fractura digital i a la no adequació del sistema educatiu a la nostra societat actual. Ara bé, l'estudi del diferent material de la PAC 1 i la participació en el debat m'han fet baixar la puntuació ja que realment en l'actualitat encara hi ha d'altres mètodes per transmetre els contiguts.

    Moltes gràcies,

    Mercè Gras

    ResponElimina
  3. Bon dia Mercè!
    Déu n'hi do no del canvi conceptual que has fet? jeje
    Trobo interessant que es pengi la nova avaluació, però sobretot si hi ha un canvi radical com en la teva.
    Tot i així em queda un dubte en referència amb els debats de la UOC, perquè no creus que es poden plantejar de forma que s'aprofiti millor l'espai de conversa, major empatia, síntesi general... Potser estic condicionat perquè fins ara no havia pres consciència del que et pot canviar el fet de defensar un punt de vista obligatòriament (en el meu cas, tot el contrari del que opinava) i recollir la síntesi de dos bàndols que es complementen. No sé, t'ho dic per acabar-nos de trencar el cap jeje. Per qualsevol cosa escriu-me al blog:

    http://educacioencolor.blogspot.com.es/

    ResponElimina
  4. Hola Ferran!

    Gràcies pel teu comentari. La veritat és que m'ho poses difícil per a contestar-te! i si, em fas pensar i reflexionar molt!

    Has de partir de la base que penso que els debats a la UOC són bons i aporten, i remarco el debat recent de CTS d'aquesta assignatura, ja que com molt bé dius, el fet d'haver d'argumentar des d'una posició determinada et fa veure les coses diferent. Dit això, potser si tens raó i potser els debats es poden plantejar de manera que s'aprofitin més (un exemple ha estat aquest debat), de tota manera penso que hi ha un element que va en contra la naturalitat dels mateixos que és el fet de no conèixer'ns. Quan vaig fer la meva primera carrera, vaig anar de manera presencial, allí els alumnes ens vam anar coneixent, vam conèixer directament els professors, i penso que això és postiu ja que fomenta la participació i la intervenció més adequada. En aquest entorn virtual penso que aquest és un handicap que limita la millora dels debats, a l'igual que el fet que l'adequació d'espai, i l'asincronia en les participacions limiten la fluïdesa del mateix i en baixen la riquesa tant a nivell argumental com de continguts.

    Què en penses?

    Mercè Gras

    ResponElimina
  5. Hola Mercè,
    considero que en aquest anàlisi que has fet de la teva avaluació inicial queda palès que hi ha hagut un canvi conceptual, i es nota en la riquesa de les teves reflexions, ja que estan fonamentades en el coneixement que has anat construïnt al llarg de l'assignatura.
    Estic molt d'acord en les rectificacions que has fet, doncs per exemple quan fas referència al "teixit sense costures" per a parlar de la relació entre la Tecnologia i la Societat, considero que abans potser tenies una visió més tecnodeterminista perquè havies valorat amb un 7 la depedència del canvi tecnològic per a què es donés el canvi social, però que ara tens una visió més àmplia i heterogènia entre dues postures extremes: el determinisme social i el determinisme tecnològic, i optes per una dimensió conjunta on tots dos aspectes, allò tècnic i allò social, es relacionen mútuament i existeix una interdependència positiva.

    ResponElimina
  6. Hola Anna!

    Moltes gràcies pel teu comentari.

    Mercè

    ResponElimina