PAC 1.3 Informe de síntesi

Hola de nou!!!


En aquesta pàgina us poso el meu informe corresponent a la minipac 1.3 informe de síntesi.

Si us entreteniu a llegir-lo veureu com al llarg de la realització de la pac experimento tant un canvi de tipus conceptual, com una millora de la meva competència a nivell d'ús de les tecnologies. Quan la consultora va posar, entre d'altres preguntes, en l'avaluació inicial quèera la web 2.0, o si sabia fer hipervincles vaig tenir sensació de que no me'n sortiria ja que no sabia del que em parlava. Vaig pensar que anava molt peix.
Poc a poc, i anant seguint les indicacions de la pac, em vaig anar endinsant en les diverses activitats i puc dir que els resultats són satisfactoris, em sento més competent i considero que ha estat amb el guiatge de les diverses activitats plantejades i amb la meva indagació i ganes d'aprendre que he anat construint els diversos aprenentatges de manera significativa.Que bé, no?

L'informe que vaig realitzar és el següent:

1.Introducció

Amb aquest informe tinc la intenció d’expressar l’experiència que ha suposat la realització de les diverses minipac’s que configuren aquesta PAC 1. Pretén veure l’assoliment dels conceptes treballats en la PAC, de valorar el canvi conceptual produït a partir de la pròpia autoavaluació i de veure el grau de progrés en relació al coneixement i ús de les TIC.
Per a fer-ho seguiré les indicacions marcades en l’enunciat de la PAC 1, i contrastaré la meva avaluació inicial amb el propi canvi conceptual i aprofundiment de continguts que ha suposat l’estudi i reflexió del material. Inclouré el nou mapa conceptual (que sintetitza els continguts més importants apresos en la PAC, i representa els elements i relacions més importants al voltant de l’àmbit, abast, evolució i fonamentació de la TE) uns comentaris sobre el debat i les conclusions en forma d’argumentació.
Abans de passar a analitzar detalladament tot el procés m’agradaria exposar que el treball i estudi de l’assignatura m’ha suposat un canvi conceptual i també un aprofundiment envers els conceptes treballats en la PAC amb un aprenentatge de tipus significatiu de la matèria (progressivament he anat construint els coneixements). També m’ha suposat una actualització dels meus coneixements en funció de les línies ideològiques aportades.

2.Desenvolupament

2.1. Avaluació inicial

L’avaluació inicial parteix de l’objectiu que la consultora conegui els coneixements previs dels alumnes sobre els continguts bàsics de la PAC. En aquesta activitat se’ns proposa, bàsicament: el respondre a unes qüestions de desenvolupament breu, el valorar uns enunciats de 0 a 10 en funció del grau d’acord que en mostrem i la realització d’un mapa conceptual que relacioni els conceptes ciència, tecnologia, societat i educació. També aquesta miniactivitat inclou una sèrie de requeriments a nivell de coneixements en TIC, com ara el fet d’elaborar la portada que farem servir en els enviaments corresponents per l’assignatura, i la utilització de l’índex automàtic.

2.1.1. Preguntes de desenvolupament breu.

Per a poder argumentar el canvi conceptual passo a analitzar l’avaluació inicial (en blau les respostes de l’activitat 1.0):

1.      ¿Creus que el progrés en el coneixement tecnològic i científic determina i garanteix el progrés econòmic i social? Contesta clarament i justifica la resposta.

No. El progrés econòmic i social no depèn del coneixement tecnològic o científic, si no que depèn de l’ús que fem les persones (especialment aquelles que tenen poder) del coneixement que tenim. El coneixement tecnològic i científic hauria de ser una eina per millorar la societat, per a viure millor..., però els interessos econòmics, partidistes, personals... d’aquells que manen són els que afavoreixen o no el progrés i bé comú. Un bon exemple d’això el trobem en l’actual crisi econòmica.
Analitzant el que vaig manifestar aquí penso que és una posició de tipus sociodeterminista. Ara, des de la perspectiva del teixit sense costures, entenc que tot va lligat (Domènech, Tirado, 2002). Vaig fer un comentari al blog de la companya Natàlia Grau (Malalts de TIC´s: AVALUACIÓ INICIAL) perquè partia d’una visió totalment contrària a la meva.

2.      ¿Estàs d’acord en què la constant fonamentació científica de les diferents tecnologies és garantia de la neutralitat ideològica d’aquestes tecnologies? Què en penses?

No. Tothom quan fonamenta quelcom ho fa des del propi pensament amb la seva ideologia. La tecnologia en si no té ideologia, però si té ideologia qui aplica aquesta tecnologia. La neutralitat ideològica implica, des del meu punt de vista, molt d’esforç.
En aquesta segona afirmació observo, després de l’estudi del material, que  vaig respondre seguint un mite tecnològic (Cabrero, 2003, pàg 17), pretenent eliminar el component ideològic de les tecnologies. Ara entenc que les tecnologies exigeixen la vigència de determinats valors en la societat perquè puguin desenvolupar-se i impulsar-se, a més, el mateix procés d’innovació tecnològica condueix a que es desenvolupin i potenciïn determinats valors sobre d’altres, valors que impulsaran el desenvolupament de tecnologies específiques. També que les tecnologies es desenvolupen dins un context sociohistòric, polític i cultural concret. De fet aquest ha sigut una de les sorpreses conceptuals més grans per a mi en aquesta PAC, ja que per a mi era un mite molt assimilat. Així, vaig fer un comentari al blog d’una companya en aquest sentit (blog de Marina Asensi Pous NOVES TECNOLOGIES EN EDUCACIÓ).

3.      Expressa el teu grau d’acord: Tenir present les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) abans, durant i després de qualsevol activitat d’ensenyament-aprenentatge és un requisit indispensable actualment.

Si. Actualment les noves tecnologies estan presents en la quotidianitat de les persones. Si abans de planificar una acció educativa tenim presents les TIC penso que contextualitzarem millor la nostra intervenció en el marc canviant de la societat actual.
En aquest cas no hi ha canvi conceptual però si aprofundiment de conceptes. Les TIC són un element important cara la planificació de les activitats E-A, no sols com mers recursos de transmissió d’informació, sinó com elements didàctics i de comunicació la influència dels quals dependrà de les relacions que es sigui capaç d’establir amb altres variables formatives (professor, alumne, continguts...), tenint en compte a més que aquests mitjans funcionen en un context concret (Cabrero ,2003, pàg 57).

4.      ¿Quines són les causes que originen els profunds canvis que estem patint en tots els àmbits en els darrers anys?

Penso que l’evolució tecnològica ha propiciat el que la informació estigui a disposició de tothom de maner molt immediata, accelerant el pensament global. Abans el desconeixement anava a favor de l’immobilisme. Cal veure, però, que aquest excés d’informació comporta el perill que també depenem en excés de com se’ns dóna i de qui ens dóna la informació. A més, a l’estar més informats, veiem que hi ha maneres de viure millors, aspirem a més i el  sentiment de frustració també és més alt i en aquest sentit és interessant Baumann i el fet que segons ell estem immersos en la modernitat líquida.
Dels continguts dels textos treballats es dedueix el gran impacte que ha produït l’evolució tecnològica en tots els àmbits socials.

5.      Defineix en una frase i digues quin és l’objecte d’estudi, en una segona frase, de la Tecnologia Educativa

La tecnologia educativa es refereix a la tècnica que s’aplica per fomentar l’educació i per tant l’aprenentatge efectiu. El seu objecte d’estudi serà com millorar la intervenció educativa.
En aquesta pregunta m’adono de l’aprofundiment que he fet a nivell de continguts, ja que, encara que penso que quan dic que els seu objecte d’estudi és com millorar la intervenció educativa no vaig errada, a l’indicar que es refereix a un procés i no a una finalitat ara penso que em vaig quedar molt curta. Ara sé que el camp bàsic d’acció de la  TE és el disseny, l’anàlisi, l’aplicació i l’avaluació de situacions mediades d’aprenentatge referits bàsicament als processos.

6.      Posa un exemple de transmissió de coneixement i un altre de construcció del coneixement.

Es transmet coneixement, per exemple quan s’ensenya a sumar a un nen. El nen haurà construït el coneixement de la suma quan sàpiga aplicar el coneixement que li han transmès per a solucionar-ne una.
Penso que el que vaig descriure és correcte encara que ara veig que la gràcia rau en el diferent rol que ha d’exercir el professor, ja que més que la transmissió de coneixement l’objectiu és que els alumnes construeixin els aprenentatges.

7.      Expressa el teu grau d’acord amb la següent afirmació i argumenta el perquè: “El context és part del coneixement que la persona utilitza per tal d'explicar i donar sentit a una idea".

Penso que hi ha moltes situacions en què el context s’associa i forma part del coneixement, com per exemple en els aprenentatges que fa la persona en relació a usos i costums socials, encara que penso que hi ha algun tipus de coneixement, com ara certes operacions de tipus matemàtic (per exemple resoldre una derivada) que no impliquen cap referència a un context. Per tant, en relació a l’afirmació, estic d’acord en part.
En aquest punt he experimentat un canvi conceptual, tot coneixement està immers dins el seu context sociohistòric, cultural, polític... el fet de resoldre un tipus d’operacions matemàtiques enlloc d’altres pot respondre a necessitats contextuals (es tracta de veure el per què necessitem els diferents aprenentatges).

8.      ¿Has pensat en la possibilitat d’adaptar l’entorn de la UOC a les teves necessitats i les dels teus companys i professors (opció Personalitza)? Inclusió del missatge al qual es respon (el lector tindrà una idea del que origina i els detalls del teu missatge), número de missatges visualitzats en les bústies compartides (útil quan hi ha molta comunicació a algunes bústies), signatura de correu (per facilitar la comunicació i  posar a un clic de distància altres mitjans de comunicació teus...?

La veritat és que vaig aprenent dels usos de la UOC a mesura que vaig necessitant. Sóc conscient que per manca de coneixements possiblement m’estic perdent avenços que facilitarien tant la feina com l’aprenentatge, el que passa és que el tema informàtic de vegades em fa respecta i em manca seguretat.
Gràcies a l’assignatura m’he endinsat en l’opció personalitza de la UOC i n’he sabut treure avantatges. Puc dir que els meus coneixements a nivell tècnic en l’ús dels recursos que posa la UOC a l’abast han millorat.

9.      Comptes amb els coneixements previs que el Pla docent indica per poder ser eficaç durant el desenvolupament de l’assignatura? Fins a quin punt? ...

Penso que hi comptaré però cal que m’hi familiaritzi. Algun cop m’he instal·lat algun programa (però poc), desconec la web 2.0, em manca millorar en el tema de llegir en pantalla,... 

He après gràcies a la meva pròpia indagació i a l’ajuda del fòrum a crear hipervincles, a buscar paraules, a fer els índexs amb taula de continguts, he pogut instal·lar sense cap problema el cmaps... estic contenta perquè he millorat.

10.   Situa’t de 0 a 10 (0 gens d’acord 10 molt d’acord)

TE2) L’objecte principal de la Tecnologia Educativa és oferir un bon ventall de tècniques per als docents: ____7__   La puntuació que donaria ara seria de 5, en tant que l’objecte de la tecnologia educativa és molt més ampli. (Veure pregunta 5)
CC2) Aprenc tant dels companys com dels materials i consultors: ___10__Continuo pensant el  mateix.
TC1) Els professionals de l’educació han de ser competents en les tècniques que asseguren la correcta transmissió del coneixement : ______9__ En aquest cas canviaria la valoració a 5 ja que el que es pretén és la construcció significativa dels aprenentatges més que la transmissió dels coneixements.
DT2) La tecnologia es basa en la ciència per la qual cosa és neutral en relació a prejudicis, valors i actituds: __10___ Aquesta pregunta és la de major canvi conceptual pel que ja he comentat en la pregunta 2.
CC1) Les aules de la UOC són una comunitat d’aprenentatge: __10___No hi ha canvi.
DU2) Els debats virtuals suposen perdre força hores amb poc benefici personal: __5___Baixo la puntuació a 3.
TE1) La Tecnologia Educativa per a psicopedagogs consisteix en assegurar un bon domini de les TIC: ___7____Baixo la puntuació perquè com he repetit reiteradament la TE té més contingut.
DU1) Els debats a la UOC poden millorar moltíssim: ___4___No hi ha canvi.
TC2) Les TIC són necessàries per transmetre els continguts als alumnes: _____8___Potser baixaria la puntuació un punt, a 7, ja que si són necessàries però no imprescindibles.
DT1) El canvi tecnològic determina el canvi social: ___7_____En aquesta pregunta ara posaria un 5 en funció al que he argumentat en la pregunta 1.

2.1.2 Creació del blog

Un cop feta l’avaluació inicial, el requeriment de la mini activitat 1.1 és de creació d’un blog on hem de penjar els resultats de les preguntes de valoració de 0 a 10 de l’avaluació final. La veritat és que la creació del blog m’ha resultat molt complicada, sobretot per anar configurant-lo i anar fent els afegits de manera que visualment m’agradi. Per a mi ha estat un repte aconseguit, encara que penso que he de continuar millorant ja que és necessari que l’optimitzi amb continguts nous.

2.1.3 Mapa conceptual

El mapa conceptual que vaig realitzar en l’avaluació inicial és:




En aquest mapa penso que reflecteixo un coneixement molt més bàsic que el que reflecteixo en el mapa conceptual que posaré a continuació. En aquest mapa ja incloc la relació d’interdependència de la societat envers la ciència, la tecnologia i l’educació, utilitzant les persones com a enllaç base de tot. Plantejo la relació de la ciència i l’educació com dipositàries de saber i coneixements, però aquesta relació no l’estableixo amb la tecnologia (la meva visió en aquell moment era de la tecnologia com un mitjà atribuint-li sols un paper de modernització).
En el mapa conceptual final (que està a la propera pàgina) he tingut en compte la teoria provinent de l’article de Doménech i Tirado, el mòdul 1 de l’assignatura (Cabrero) i el cas 3 del material web. També he introduït els aprenentatges que vaig fer del debat especialment en relació als fils on vaig participar de manera directa (fil de l’essència del rol del professorat i alumnat i fil de competència digital). He seguit aquest procés per tal d’anat integrant tots els aspectes que he treballat en un tot global que m’ha facilitat un aprenentatge de tipus significatiu.
Al tractar-se d’un mapa conceptual amb gran quantitat de nodes, he intentat plasmar en diferents colors els diferents àmbits, i he marcat un fons de color quan he pensat que hi havia interrelació entre àmbits. He fet servir el color gris per l’àrea de ciència, el groc per la social, el blau per la tecnològica, el lila per la TE i he posat elements propis de l’educació en color vermell. La meva principal intenció és marcar la interdependència que suposen ciència, tecnologia i societat.
 
Diferències dels mapes.
Al comparar la informació inclosa en ambdós mapes conceptuals d’entrada el que observo és que el segon mapa conceptual conté molta més informació, que correspon al volum d’informació treballat en la PAC i a la seva integració globalitzada. A més es tracta d’un contingut teòric de nivell universitari difícilment intel·ligible per algú no avesat en la matèria. De tota manera a mi m’ha representat una ampliació de coneixements juntament amb un canvi conceptual.
Analitzant més concretament les diferències:
·        Ciència, tecnologia i societat apareixen des d’una visió d’interdependència i influència mútua on el context és molt important d’acord amb la visió de teixit sense costures exposada en l’article de Domènech i Tirado.
·        A partir d’aquí es desglossa per a cada concepte els elements que el fonamenten, influeixen i que  alhora impliquen i suposen aquesta interactivitat.
·        En aquest nou mapa la tecnologia agafa el nou paper que li correspon dins el continu CTS, al convertir-se també en font dels altres dos (ja que la tecnologia suposa i genera coneixement). La tecnologia ja no es tracta sols d’un mitjà.
·        El punt de vista d’aquest nou mapa no té en compte de manera directa la persona, ja que els conceptes que hi apareixen es situen en un altre pla (societat global).
·        En aquest segon mapa faig referència explícita a conceptes importantíssims dins la nostra assignatura, com ara TIC, TE, psicologia, sociologia del coneixement... i queden ubicats en relació als altres.
·        Enfoco aquest mapa conceptual des d’una visió més educativa i de potenciació de l’aprenentatge en tant anomeno els factors que hi contribueixen.

2.1.4 Debat

Per tal d’aprofundir en els materials del primer bloc de continguts de l’assignatura (especialment relacions entre ciència tecnologia i societat) es realitza un debat amb diferents fils argumentals.
El debat es realitza en forma d’argumentació, aspecte per a mi nou que penso que aporta un plus ja que implica que en l’aportació siguem capaços de diferenciar entre la premissa i les conclusions. Aquest és un aspecte que valoro positiu ja que ja havia participat en diversos debats en la UOC, però aquesta diferenciació en el procés argumentatiu m’ha ajudat a ordenar mentalment les idees i a tenir ben present que la meva aportació ha d’estar ben fonamentada per tal de poder complir amb els requisits.
Un altre aspecte que he trobat interessant i m’ha ajudat a posar-me en el cantó oposat és el fet d’organitzar les aportacions per bàndols. Realment així he aconseguit aprofundir encara més en els continguts per tal de buscar arguments adients a l’hora de defensar-los. A més els materials base dels diversos fils argumentals m’han resultat útils, gràfics i planers.
Del debat, en general, penso que les aportacions que s’han fet han estat ben argumentades i en els fils que he participat jo hi ha hagut debat (potser en el fil de competència digital ha estat escàs).
Crec que amb les meva intervencions he generat força debat, aspecte que m’ha ajudat en l’aprenentatge, a l’haver de preparar bé les aportacions per poder defensar de manera coherent i adequada la meva postura. Penso que en el fil del rol del professorat hi hagut molta implicació.
En relació als comentaris obligatoris als blogs dels companys em manca realitzar-ne un que he reservat fer un cop hagi obtingut l’assimilació de continguts i que realitzaré, per tant, properament.
Concloc, doncs, que tant al funcionament del debat en si, com el posicionament que he hagut de defensar, com els conceptes treballats han estat per a mi fonts d’enriquiment personal i conceptual.

3.Conclusions

Argumentacions en funció del canvi conceptual que he viscut

Després d’haver desenvolupat el treball requerit per la PAC 1 observo que l’aprenentatge realitzat ha estat significatiu perque ha incidit tant actitudinal com procedimental.
A nivell d’actitud en iniciar l’assignatura entenia que aquesta anava molt encaminada a desenvolupar la competència digital però també a conèixer eines o recursos TIC per aplicar en situacions educatives, sense entendre el tot global que suposa la TE. Ara entenc el paper de la TE com a procés en les situacions mediades de l’aprenentatge i entenc totes les implicacions que això comporta, que abasten molt més que l’ús de les TIC, i en aquest sentit, he vist, per exemple, que cal que siguem capaços tant d’aplicar com de dissenyar situacions d’ensenyament aprenentatge mediatitzades per la TE, aspecte que requereix diverses habilitats, entre d’altres, ser coherents amb els principis generals i als criteris per seleccionar les TIC.
En l’iniciar l’assignatura penso que partia d’un rol més sociodeterminista (ara he après que hi ha diferents rols) ja que atribuïa a la societat i als factors socials com determinants, i entenia la tecnologia com un recurs, com una eina al nostre abast. Ara veig com diuen Domènech i Tirado, que hi ha una influència mútua (teixit sense costures) i que vivim en una societat híbrida en la qual hi ja una barreja entre allò humà i no humà i que la nostra naturalesa i evolució estan en aquests moments associades a la tecnologia.
A nivell educatiu, la tecnologia és una eina que ha de potenciar i millorar els processos d’E-A., però també a la inversa (seguint també la teoria sistèmica). Aquesta és una realitat que no es pot obviar, com tampoc es pot obviar el fet que d’acord amb aquesta realitat hi ha d’haver una evolució en el rol del professor, de l’alumne, de les situacions d’aprenentatge... amb l’objectiu que no hi hagi un decalaix entre el que s’ensenya a les escoles (transmissió de coneixements) i el que es necessita aprendre per a viure en la societat de la informació (construcció d’aprenentatges funcionals per a viure i conviure en la societat), no ens podem oblidar que estem en l’era dels aprenents digitals (concepte molt interessant que aprenc gràcies a Una visión de los estudiantes en la actualidad - YouTube).
A nivell procedimental l’adquisició es refereix a una millora i ampliació dels coneixements d’ús d’eines TIC ja conegudes (per exemple creació d’hipervincles a nivell de word) com desconegudes (Cmaps o creació del blog) com a l’adquisició d’un procés d’argumentació ordenat, amb una reestructuració del procés en forma de premissa i conclusions que valoro útil tant per la meva tasca professional com per la d’estudiant en aquest entorn interactiu de la UOC.
Així doncs, penso que la meva actitud envers els continguts teòric treballats s’ha ampliat i reconceptualitzat en funció de tot el material estudiat, cosa que ha incidit en un canvi actitudinal (vers al que és la TE, vers la relació CTS, ampliació de conceptes...) i a una reestructuració dels propis coneixements (aprenentatge significatiu).  També hi hagut un aprenentatge en relació a l’aplicació practica de les TIC’s apreses, i una millora de les meves competències comunicatives a l’hora d’expressar els raonaments i posicionaments envers un tema. I sobretot, ha estat significatiu pel canvi actitudinal i aptitudinal.

He après el concepte de determinismes i al què es refereixen cadascun d’ells:
Penso que el sociodeterminisme ens situa en una visió més conservadora (preserva més els valors tradicionals, com per exemple la visió del mestres com artista) que possibilita tenir una mirada crítica envers les TIC i el progrés que suposa (valors com capitalisme, consumisme...) tenint en compte que les TIC també poden ser generadores de desigualtats (escletxa digital). De tota manera, penso que la visió radicalitzada d’aquesta posició pot suposar un tancament a les possibilitats que generen les noves tecnologies.
Per altra banda, la visió tecnodeterminista, seria una visió més moderna que advoca per l’ús de les TIC com a camí cap al progrés. Defensa els nous avenços que proporcionen les TIC a nivell d’informació i de comunicació però obvia els desavantatges (ésser crític amb la informació, manca de comunicació directa...).
A partir del que diu Cabrero (Cabrero, 2003) en relació a que les tecnologies que neixen i es desenvolupen en un context cultural, econòmic i sociopolític concret (contextos influenciats pels efectes de la tecnologia), i a partir de l’article de Domènech i Tirado, ara em situo dins el parer del teixit sense costures, en que s’entén la relació C/T/S com interdependent, ja que es molt difícil abordar un dels contextos de manera aïllada: estan interconnectats (els determinismes em semblen postures amb limitacions). He adquirit, doncs, un nou posicionament sobre la relació C/T/S.
El debat m’ha suposat un canvi conceptual i un aprenentatge constructiu i significatiu.

De l’elaboració del mapa conceptual:

El fet d’elaborar un mapa conceptual m’ha comportat un aprenentatge tant envers a la instal·lació del programa (baixar-lo i instal·lar-lo), com a la utilització del mateix a nivell procedimental.
També m’ha suposat un aprenentatge cara la priorització de continguts, esquematització i destriament dels mateixos, ja que en un principi el mapa és molt caòtic, però poc a poc vaig seleccionant. El mapa final és una mostra de l’aprenentatge que he fet en relació a la pròpia capacitat de destriar i expressar-me a través d’un mapa conceptual, estructuro els conceptes, diferenciant-los i jerarquitzant-los amb nivells i colors, utilitzant diferents enllaços, fent una xarxa ampla amb els nodes mes importants, entrellaçant les idees i exemples entre si i evitant nodes sense sortida.
He après a saber fer i saber expressar-me a traves de mapes conceptuals

D’altres temes que valoro interessants apuntar per la seva implicació educativa com argumentacions arrel de l’estudi del material són:

·        L’evolució de les TIC en la nostra societat ens duu cap a la societat del coneixement. El fet que hi hagi més informació no vol dir que estiguem més ben informats. Cal desenvolupar en els alumnes la competència digital i l’aprendre a aprendre, cal educar per a que la informació s’integri i esdevingui coneixement (en lloc d’acumular-se) i cal l’educació adquireixi caràcter permanent per adaptar-nos al medi. Per tant, necessitem que l’educació sigui conscient d’aquest canvi per tal d’adaptar els seus ensenyaments a les noves necessitats que s’han generat. Cal que els contextos educatius seguin conseqüents amb aquesta nova realitat.
·        La influència de les TIC incideix en majors possibilitats formatives que és necessari adaptar  contextualment i atenent a les diverses variables formatives (professorat, alumnat, continguts...). En aquest nivell és importantíssima la TE, que tenint en compte els mites acadèmics (valorant límits i possibilitats), ha d’acompanyar el professors en la seva tasca educativa com un suport rigorós mediatitzador del procés. La TE abraça diversos àmbits del saber (pedagogia, didàctica, noves tecnologies...) que cal utilitzar per dissenyar, desenvolupar i avaluar les activitats d’aprenentatge. Ara bé, cal conèixer tant els límits com les possibilitats de la TE i de l’ús que fa de les TIC.
·        Aquestes noves necessitats requereixen per part del professorat la utilització de noves competències, cal incidir en la seva formació, cal formar al professorat per tal que esdevingui un agent facilitador del procés d'E-A (que utilitzi la TE), que actuï d'orientador, dissenyador, assessor i investigador.
Per tant, i per acabar:
El treball i estudi de l’assignatura m’ha suposat un canvi conceptual i també un aprofundiment envers els conceptes treballats en la PAC amb un aprenentatge de tipus significatiu de la matèria (progressivament he anat construint els coneixements). També m’ha suposat una actualització dels meus coneixements en funció de les línies ideològiques aportades.

Fins aquí l'informe,


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada