Hola de nou!
Us deixo la fitxa del miniprojecte que ja he començat a treballar. A veure si us resulta interessant:
DISSENY DE LA FITXA
| |||||||||||||
TÍTOL DE L’ACTIVITAT
|
Aprendre la nova normativa de la llar com una eina per la convivència
| ||||||||||||
DESCRIPCIÓ DELS AGENTS PERSONALS I DE LA TECNOLOGIA MEDIADORA
|
Descripció dels agents personals:
Aprenents: 4 nens d’entre 9 i 11 anys que viuen en un centre d’Acollida de menors de la ciutat de Tarragona. Pot ser que durant en el transcurs de l’activitat hi hagi algun canvi en el grup de nens ja sigui a causa d’un ingrés (més probable) o desinternament (menys probable). (Què és un centre d'acollida)
Mediador/a: Educadora social de professió llicenciada en psicologia i màster de logopèdia. Estudiant de psicopedagogia.
Descripció de la tecnologia mediadora:
| ||||||||||||
PROBLEMA DE PARTENÇA I EL SEU TIPUS EN FUNCIÓ DE LA CLASSIFICACIÓ DE JONASSEN.
|
Descripció del problema:
Els nens ingressats en el centre fa temps que gaudeixen d’una normativa de centre que no està prou adaptada a les necessitats dels infants en tant no es treballa des del reconeixement en positiu d’allò que els nens/es fan bé i es parteix del que no fan bé o dels comportaments negatius per a ubicar-los en funció del seu comportament en un semàfor que els col·loca en la part verda, si es considera que hi hagut bon comportament, en la taronja, quan s’han produït conductes no del tot adaptades i en la vermella quan hi ha hagut conductes i situacions que es consideren disruptives o no adequades cara la convivència dins la llar. Els educadors del centre, conscients de les mancances de l’actual normativa (que suposa un alt grau de subjectivitat per part de l’educador, que tal i com està plantejada sempre tendeix a valorar allò de negatiu que fan els nens i les nenes, que també fa que es valori en funció dels successos dels últims dies ja que és el que més es recorda...) plantegen el tema als infants dividint-los per franges d’edat en petits (de 4 a 8 anys), mitjans (de 9 a 11 anys) preadolescents (noies de 12 a 13 anys) i adolescents (noies de 14 a 17 anys) per tal d’adaptar les diferents explicacions i requeriments a nivell evolutiu.
Els infants de l’edat corresponent a mitjans manifesten no entendre massa la necessitat de tanta norma i també que els agradaria que se’ls reconegués quan fan coses bé, ja que sovint senten que se’ls tracta i llavors ubica de manera injusta.
Neix el problema: com ho fem? Cal entendre el per què de la norma per a interioritzar tant la seva necessitat com la nova normativa de la llar com una eina que facilita la convivència i també l’educació personal (autonomia personal i social).
La proposta: després de posar en comú en reunió de coordinació de l’equip educatiu es decideix que per la bona convivència en la llar es necessari plantejar-se una canvi de normativa que valori a l’infant de manera més global però que també legitimitzi l’ús de la norma com a instrument que facilita i afavoreix la convivència. Partint de Joanasses, el que cal, doncs, és solucionar un problema (Jonassen, mòdul didàctic 2, pàg. 34).
Es tractarà d’entendre el per què de la norma i conscienciar la seva importància. Després i un cop entès, caldrà veure els ítems que veuen els infants que és necessari introduir en la normativa i es contrastarà amb la nova proposta de normativa que facilita l’equip educatiu. Es tractarà que els nens vegin la concordança. Un cop assimilada la necessitat de norma i el seu contingut, s’iniciarà la seva aplicació facilitant l’avaluació personal de la normativa per part dels infants mitjançant una fulla d’Excel, afavorint així un procés d’autoreflexió diària.
Estructuració:
Es tracta d’ un problema mal estructurat ja que d’entrada la seva definició i avaluació és un tant difosa. Requereix la integració de diversos camps de contingut (concepte de la norma, de convivència,...) i encara que l’objectiu sigui l’aplicació de la nova normativa ja elaborada de manera prèvia per l’equip educatiu, requereix que els nens expressin la seva opinió personal o creença en relació al problema (és tracta d’una activitat humana interpersonal) per tal de poder realitzar una interiorització, i, per tant, un aprenentatge significatiu.
Complexitat:
Segons Jonassen hi ha tres dimensions en la complexitat dels problemes:
Per tant partim en aquest problema d’una estructura complexa.
Especificitat de camp:
El problema plantejat és específic del context i l’igual que els objectius a aconseguir. Per tant en quant a l’especificitat de camp es tracta d’un problema situat. Les activitats que hauran de realitzar els nens estan ben situades i integrades.
Segons el tipus en funció de la classificació de Jonassen
En les activitats que es proposaran als nens hi ha implícit un tipus de problema d’actuació estratègica. L’educadora aplicarà un seguit d’activitats tàctiques a temps real mantenint la consciència situacional que durà a l’assoliment de l’objectiu estratègic que és l’aprenentatge de la nova normativa i la seva interiorització. Així els nens fent ús de les TIC interioritzaran el concepte de norma i la seva necessitat. De manera estratègica se’ls portarà a parlar d’aquelles normes que ells jutgin necessàries per a la convivència en el centre per tal de presentar-los posteriorment mitjançant les TIC una normativa que inclourà aquests punts (com a tàctica, quan es va elaborar la normativa, l’equip educatiu a més de tenir en compte els aspectes que es consideren bàsics per la convivència i creixement personal també va partir de posicionar-se adoptant una visió d’infant per tal de situar els requeriments de la normativa en el seu pla i així facilitar-ne la interiorització i compliment).
| ||||||||||||
MANERA COM ES PLANTEJA EL PROBLEMA ALS APRENENTS
|
En una assemblea de de mitjans i arran de la implementació d’una nova normativa en les noies acollides (pre-adolescents i adolescents) els nens/es (de 9 a 11) que llavors conviuen al centre diuen que no entenen el per què de tantes normes i que tampoc entenen per què les noies grans tenen una altra normativa, ja que és més guay la d’elles perquè tenen punts verds que els hi reporten tenir una activitat especial, o bé doble incentiu setmanal, o bé activitat extra amb el tutor/a... i a més consideren la seva normativa injusta perquè els educadors/es només ens recordem del dolent (quan insulten, es barallen...). Demanen que ens hi fem una nova que també funcioni amb punts.
L’equip educatiu ja tenia previst una renovació de totes les normatives (segons franja d’edat) i tenint en compte que sols manquen detalls per acabar-la l’educadora decideix plantejar-los als nens els següent:
| ||||||||||||
CONTEXT DE L’ACTIVITAT
|
Educació no formal, concretament dins un centre d’acollida de menors que és un recurs de tipus temporal per a menors que per algun motiu no poden viure amb la seva família. És un recurs amb alt valor educatiu per la tasca que compleix de substitució de la família durant un període més o menys llarg de temps, i que suposa molta aprenentatges en relació hàbits (alimentació, son, higiene...), autonomia personal (vinculació emocional), autonomia a nivell social, valors, reforç i seguiment escolar... que s’ha de concretar en un projecte educatiu individual on es programen aquells aspectes que es volen treballar en l’infant o adolescent.
L’activitat es farà en context de la llar: concretament en la sala de jocs que és una sala amb múltiple funcionalitat, des de sala de jocs pròpiament dita i organitzada per racons, passant per sala de deures i sala d’assemblees o tutories individualitzades depenent del moment i de la necessitat.
| ||||||||||||
CARACTERÍSTIQUES COGNITIVES, EMOCIONALS, ACTITUDINALS, FÍSIQUES MÉS IMPORTANTS DELS APRENENTS
|
Característiques Cognitives:
Grup de 4 nens nascuts el 2001. Les seves característiques a nivell cognitiu són heterogènies.
Els ritmes d’aprenentatge són diversos a nivell cognitiu però a l’ésser una activitat oberta i participativa això no resulta un handicap.
Característiques Emocionals:
Nens que no viuen en el seu nucli familiar per problemàtica diversa (negligència parental, desemparament, maltractes...) aspecte que repercuteix a nivell emocional ja que presenten baixa autoestima, baixa tolerància a la frustració, sentiments de ràbia i incomprensió, agressivitat, labilitat emocional... el subjecte 1 és medicat amb risperidona per aconseguir un més alt control conductual i emocional i segueix teràpia al CSMIJ, els subjectes 2 i 4 també fan un seguiment terapèutic a nivell del CSMIJ.
És treballa amb ells mitjançant el vincle que en tots 4 casos s’ha aconseguit a nivell de les tutores. De tota manera sempre es mostren motivats per les assemblees i els temes que es parlen ja que per ells és un moment d’expressar les seves necessitats i demandes. És un moment on es senten escoltats.
Característiques Actitudinals:
Són nens que pateixen d’un alt grau de labilitat emocional, aspecte que reverteix en la seva actitud (sovint cal intervenir ja que treuen la ràbia entre ells i el paper de l’educador és el de contenir el malestar o de mediador del conflicte, per això a nivell de centre és bàsica la normativa), de tota manera tots quatre són nens motivats en relació a la tasca que es vol emprendre, de fet són ells qui en generen la demanda. Són capaços de col·laborar i cooperar en l’activitat, encara que de vegades poden mostrar actituds competitives entre ells. A més sempre es mostren molt motivats quan treballem amb l’ordinador encara que la seva competència en aquest nivell sigui baixa.
Característiques Físiques:
Cap d’ells té limitacions físiques.
| ||||||||||||
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES QUE L’APRENENT HA D’ASSOLIR O DEMOSTRAR
|
Competència comunicativa, lingüística i audiovisual:
Ja que es dialoga, reflexiona, opina, i entre tots es construeixen els significats... per aprendre cal parlar, escoltar, exposar i dialogar. Cal a més interpretar de forma significativa la informació obtinguda via web, cal saber interpretar i alhora saber inferir noves idees a partir de els vídeos treballats per tal de poder-les comunicar. Treballar de forma cooperativa i ser conscient dels propis aprenentatges.
La comunicació que es desenvolupa en aquesta activitat afavoreix el desenvolupament de les altres competències bàsiques: les metodològiques de la cerca i la gestió de la informació, el treballar de manera col·laborativa i ser conscient dels propis aprenentatges, la interpretació de la realitat, habilitar i conviure, i en definitiva, afavoreix la construcció del coneixement i el desenvolupament del pensament propi i de la pròpia identitat.
Fan referència al desenvolupar mètodes de treball eficaços i adequats a les situacions escolars i a l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació per a la resolució de problemes que es plantegin en diferents situacions i entorns. Es tracta en essència de competències per a convertir la informació en coneixement eficaç per guiar les accions, per tant amb el raonament i l’esperit crític, amb la capacitat d’organitzar-se en les feines i també en determinades actituds com el sentit de responsabilitat, la disciplina, la perseverança i el rigor en la realització dels treballs. Amb això es potencia l’interès i el plaer pel treball realitzat, cosa que posa les bases per aconseguir l’objectiu d’aprendre a aprendre al llarg de la vida.
Tractament de la informació i competència digital:
Aquesta competència es treballa en tant que les TIC són un mitjà per a dur a terme l’activitat. Cal aprendre a gestionar la informació utilitzant les TIC.
Habilitats per conduir el propi aprenentatge i ésser capaços de continuar aprenent de manera cada vegada més eficaç i autònoma d'acord amb els propis objectius i necessitats.
És una activitat que fomenta el pensament creatiu, la curiositat de plantejar-se preguntes, identificar i plantejar diversitat de respostes possibles a una mateixa situació utilitzant diferents estratègies per afrontar la presa de decisions, racionalment i crítica amb la informació disponible. Els nens hauran d’aprendre a autoregular el seu esforç per tal d’anar assimilant tant el concepte de norma, com la seva necessitat... a més hauran de partit de l’autoreflexió, hauran d’aprendre a resoldre dificultats... hauran de fer propostes, valorar-les, reflexionar-les... associar el que proposen amb el que se’ls proposa, assimilar conceptualment a partir de la interiorització actitudinal que proporciona el procés de l’activitat, ....
Competència matemàtica:
Implica el coneixement i maneig dels elements matemàtics bàsics en situacions reals o simulades de la vida quotidiana; elaborar la informació a través d’eines matemàtiques (mapes, gràfics...) per poder-la interpretar, i posar en pràctica processos de raonament que condueixin a la solució de problemes o interpretació de la informació.
Al final de l’activitat els nens hauran de ser capaços d’introduir una sèrie de punts en una gràfica d’Excel que aprendran a manejar i que aprendran a interpretar, a l’igual que la gràfica de comportament setmanal que s’elaborarà també amb plantilla d’Excel.
Competències personals
La competència personal està vinculada al desenvolupament i a l’afirmació de la identitat personal i es tradueix en afirmar els seus propis valors i autonomia, però també en actituds d’obertura, flexibilitat i de compromís vers les altres persones. Implica així mateix, el desenvolupament de les competències emocionals, adreçades a un mateix (com per exemple, el coneixement de les pròpies emocions i les d’altres, la regulació emocional i l’autoestima) i adreçades a les altres persones (l’empatia, l’assertivitat, l’escolta, el diàleg, l’animació de grups, la presa de decisions i la resolució de conflictes, entre d’altres).
L’activitat suposa que els nens treballaran tant de manera autònoma (guiada per l’educadora) com en interacció amb el grup. Caldrà que en el desenvolupament de l’activitat els nens adoptin i manifestin la seva actitud, mostrin responsabilitat, creativitat, ser capaços d’autocrítica...
Competències específiques centrades a conviure i habitar en el món
Fonamentals perquè els ciutadans i ciutadanes esdevinguin membres actius en una societat democràtica i participativa.
Aprendre a conviure implica tenir en compte l’enriquiment que proporcionen les relacions socials i, en especial el diàleg Inter generacional, també requereix la comprensió de per part dels participants de l’activitat de la realitat que els envolta, que es reconeguin en la seva pertinença al grup i a la societat, que interactuïn amb el món i es comprometin amb la seva millora.
Coneixement i interacció amb el món físic:
Mobilització de sabers que han de permetre a l’alumnat comprendre les relacions que s’estableixen entre les societats i el seu entorn i fer un ús responsable dels recursos naturals, tenir cura del medi ambient, realitzar un consum racional i responsable i protegir la salut individual i col·lectiva com elements clau de la qualitat de vida de les persones. Inclou també el desenvolupament i aplicació del pensament cientificotècnic per interpretar la informpredir i prendre decisions.
Han de cercar informació de la norma i de la seva importància per la bona convivència.
Capacitat per comprendre la realitat social en què es viu, afrontar la convivència i els conflictes emprant el judici ètic basat en els valors i pràctiques democràtiques, i exercir la ciutadania, actuant amb criteri propi, contribuint a la construcció de la pau i la democràcia, i mantenint una actitud constructiva, solidària, responsable davant el compliment dels drets i obligacions cívics i respectuosa amb la diversitat.
Ja que l’activitat es formula en equip cal comprendre i aprendre que les decisions s’han de prendre de forma consensuada. És una activitat on intervenen molt els valors, el judici ètic, el afavorir una bona convivència...
| ||||||||||||
OBJECTIUS D’APRENENTATGE ESPECÍFICS
|
· Saber utilitzar el cercador de google.
· Trobar el concepte mitjançant el cercador.
· Adquirir el concepte de norma.
· Analitzar i interpretar de manera crítica uns vídeos de youtube sobre la norma i la convivència. Extreure’n conclusions.
· Interioritzar i aprendre les avantatges de la bona convivència
· Interioritzar la necessitat de la norma per a la bona convivència.
· Proposar normes necessàries per a la convivència.
· Aprendre a dur a terme un treball col·laboratiu.
· Respectar els torns de paraula.
· Respectar els punts de vista dels altres.
· Conèixer el PowerPoint
· Llegir les diapositives d’un PowerPoint
· Assimilar els requeriments de la normativa
· Aprendre a introduir dades en una fulla d’Excel
· Aprendre a interpretar un gràfic comportamental
· Reflexionar sobre el propi procés d’aprenentatge.
| ||||||||||||
CONTINGUTS
|
Continguts conceptuals:
Continguts procedimentals:
Continguts actitudinals:
· Actitud positiva envers les noves tecnologies.
| ||||||||||||
PREVISIÓ DE
(ACTIVITATS D'ENSENYAMENT - APRENENTATGE)
|
L’ordre de les sessions serà seqüencial però la seva aplicació dependrà de la disponibilitat deguda a la dinàmica interna de funcionament de la llar. A més, pot ser que l’activitat s’iniciï amb uns nens determinats i acabi amb alguna modificació degut a la pròpia inestabilitat del Centre. Si és així s’informarà en l’informe final de manera convenient.
Totes les mostres gràfiques que es presentin reservaran la confidencialitat que per llei exigeix un centre de menors, per exemple, les fotografies del procés es faran d’esquena. L’enregistrament serà a nivell de l’escaneig dels fulls que realitzin els nens i de les anotacions de la sessió per part de l’educadora.
Sessions:
2.1. Del treball en equip per tal d’afavorir una bona dinàmica de treball http://www.youtube.com/watch?v=3j0D7AQmLok&feature=related
2.2. Una història d’una ovella desobedient i les seves conseqüències http://www.youtube.com/watch?v=TGmQh-LiKrU&feature=related
2.3. De la importància de la tolerància i respecte per la convivència http://www.youtube.com/watch?v=Xo4SwFNd2zo&feature=related
2.4. De les normes i la seva importància per la convivència http://www.youtube.com/watch?v=h1Zuhuafmzk&feature=related
Reflexió sobre el que aporten els vídeos.
| ||||||||||||
FONAMENTACIÓ PSICOPEDAGÒGICA DEL DISSENY I VINCULACIÓ AMB ELS CONTINGUTS DE L’ASSIGNATURA.
|
L’activitat s’inicia des del interès dels alumnes, partint de la motivació per poder gaudir d’una nova normativa que sentin més justa utilitzant com a eina de suport les TIC. El disseny de l’activitat es fonamenta en la part teòrica del mòdul, l’aprenentatge significatiu i constructivista.
Es parteix d’un problema de desajustament d’una normativa. Aquest és un problema funcional en tant l’aprenentatge realitzat s’utilitzarà posteriorment.
És un aprenentatge (Jonassen, mòdul didàctic 2, pàg 7-8):
Amb tot s’està aconseguint un treball d’aprenentatge significatiu en el qual s’ajuda als infants a crear un canvi conceptual mitjançant la manipulació, reflexió i el descobriment.
| ||||||||||||
PROCEDIMENT I CRITERIS D’AVALUACIÓ
|
L’avaluació inicial partirà dels conceptes previs que mostrin els nens tant en relació a l’objectiu d’aprenentatge com en relació als mitjans utilitzats per aconseguir-lo (veure coneixements de TIC en relació al cercador, al com cercar...).
El procediment d’avaluació serà continuat i formatiu ja que s’anirà fent a mesura que avanci l’activitat. En les tres primeres sessions caldrà valorar la participació, l’interès, la iniciativa, la col·laboració, la profunditat i adequació del procés reflexiu, l’adquisició de conceptes... així com la progressiva adaptació a l’ús de les TIC.
L’avaluació serà també final ja que a diari es demanarà als infants el fer el procés de reflexió en relació al compliment dels punts contemplats, fent que ells mateixos es posin els punts. Això suposarà refrescar conceptes com la convivència, el respecte... També suposarà avaluar si és capaç d’introduir les dades en una fulla de càlcul.
En definitiva l’objectiu és aconseguir que els alumnes es motivin gràcies a l’ús de les TIC i assoleixin tots els aprenentatges i els conceptes treballats de manera significativa.
| ||||||||||||
CRITERIS D’AVALUACIÓ
|
S’avaluaran als nens en funció dels següents criteris d’avaluació:
A nivell de conceptualització:
· Conceptualització de la norma
· Coneixement de la norma com a requisit de la convivència
· Coneixement del cercador i del seu ús
· Identificació de certs ítems necessaris per a introduir en la normativa que siguin necessaris per la bona convivència i pel propi procés d’autonomia.
· Associació de les propostes pròpies amb la de l’equip educatiu.
· Conèixer què es un PowerPoint
· Conèixer els ítems de la normativa. Conèixer la gràfica comportamental realitzada amb Excel
A nivell procedimental:
A nivell actitudinal:
| ||||||||||||
PREVISIÓ DE TEMPORITZACIÓ
|
La temporalitat es preveu que estarà subjecta a la disponibilitat tant a nivell de centre, com de l’educadora responsable del procés. De tota manera per tal de programar adequadament el procés es preveu realitzar una sessió cada setmana a partir del dimecres 16 (tot i tenir en compte que és molt possible que hi hagin variacions).
Per tant la previsió de temporalitat és la següent:
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada